Ingunn Utsi og Marja Helander

[grid_meta key=”eg-arrangement”]

[grid_meta key=”eg-date”]

[grid_meta key=”eg-time”]

[grid_meta key=”eg-tickets”]

Ingunn Utsi «Samtalen»

I utstillingen ved Terminal B vises et utvalg av Ingunn Utsis produksjon fra ulike perioder. Det er fokus på skulpturer i ulike formater, frittstående, på sokkel og montert på vegg.

Et mangeårig fokus har vært å bruke rekved og annen trevirke kunstneren kommer over i naturen, enten som er skylt i land fra havet eller døde trær funnet i skogen som et utgangspunkt for videre bearbeidelse i atelieret. Et annet fokus har vært Utsis eksperimentering med bruk av pleksiglass som materiale for skulpturer, der hun former rette plater i bølgende bevegelser som gir et særegent resultat. I hennes skulpturelle arbeider kombinerer hun gjerne tre med pleksiglass, stein, metaller og andre materialer.

Inspirasjon til sine arbeider henter hun ved kysten, der den salte sjøsprøyten med sine voldsomme krefter slår inn mot stranden og transformeres til noe duggende lett.

I fjæra i Repvåg finner hun rekved fra Sibir, som i tidligere tider har vært en kjærkommen ressurs og byggemateriale.

Hun beskriver måten hun jobber med tre på:

«Når jeg jobber med tredimensjonale treobjekter, lager jeg nesten aldri noen skisser. Jeg jobber direkte med materialet og lar det snakke med tankene mine, øynene og hendene mine. På mange måter kan jeg se resultatet ved å la materialet være min guide, men det er overraskelser eller krav i selve treet, og det må jeg ta i betraktning. Mens jeg former materialet, vokser det og blir kunstverket mitt»

Utstillingen er gitt tittel Samtalen, og spiller på kunstnernes møte med ulike materialer og den dialog hun fører med det fra det er funnet til de sakte gir grunnlag for en ide som utvikles videre i atelieret. Videre også en samtale mellom ulike materialer der noe nytt oppstår i dette møtet. Som rekved/drivtømmer i møte med pleksiglass, den matte salte rekveden og motsetningen det glatte, blanke industrielt framstilte pleksiglasset. Materialene utfordrer hverandre. Pleksiglasset er et materiale som i frosset form, kan illustrere det usynlig, myke, luften vinden og vannet, det flyktige.

Utstillingen er kuratert av Pikene på Broen og Samisk senter for samtidskunst (SDG). Utstillingen er del av et flerårig samarbeid mellom de to institusjonene hvor det har vært et særlig fokus på kunstnere med tilknytning til Barentsregionen.

Utstillingen med Ingunn Utsi gjennomføres med innlån fra Samisk kunstmagasin/RDM i Karasjok, samt innlån av verk fra kunstneren.

SDG og Samisk kunstmagasin/RDM har i perioden 2019 – 2021 et samarbeid som innbefatter økt bruk av kunstsamlingen som er støttet av Norsk kulturråd. Som et mål her er å formidle samiske kunstnere i fra samlingen, gjerne ved andre visningssteder i landsdelen.

Marja Helander

Marja Helander (f. 1965) er en samisk fotograf- og videokunstner med røtter både i Helsinki og Utsjok. Hun er utdannet maler fra Lahti Institute of Fine Arts, og senere, i 1999, tok hun en mastergrad fra University of Art and Design Helsinki.

Siden har Helander deltatt i dusinvis av soloutstillinger og deltatt i over femti gruppeutstillinger, hun er også anskaffet av offentlige samlinger både i Finland og i utlandet.

Marja Helanders tidligere arbeid utforsket hennes egen identitet stående mellom den finske og den samiske kulturen. Helanders senere fotografiske arbeid har fokusert på det nordlige landskapet hvor postkoloniale temaer i det samiske området er vektlagt, med særlig fokus på den globale gruveindustrien. Møtet mellom naturen og menneskeheten er ikke harmonisk, men destruktivt. Samtidig er Helanders videoverk lekne og utforsker motsetningene man møter mellom den tradisjonelle samiske livsstilen og det moderne samfunnet. Gjerne med en god dose humor.

Gjennom hele sitt kunstnerskap har det vært viktig for kunstneren å finne en balanse mellom å være politisk og å gi rom for tolkning i kunsten hun skaper.

«Eatnanvuloš lottit (Birds in the Earth)»

(2018)

Eatnanvuloš lottit Birds in the Earth  er en kortfilm basert på dans. De to unge ballettelevene, Birit og Katja Haarla forteller en melankolsk historie gjennom sin dans.

Det handler om den ville naturen i Sápmi, ungdom og dans. Samtidig retter filmen også et mer alvorlig spørsmål, nemlig eierskapet til samisk land og samers rettigheter i dagens Finland. Også i Eatnanvuloš lottit Birds in the Earth møter vi motsetningene mellom naturen og den moderne livsstilen, tidvis presentert med glimt i øyet.

Birds in the Earth har blitt tildelt prisen som den beste korte skjønnlitterære filmen på Northern Character Film & TV Festival, Murmansk, og som det beste eksperimentelle arbeidet på ImagineNative Film + Media Arts Festival, Toronto. Filmen vant både hovedprisen for den nasjonale kortfilmkonkurransen og Risto Jarva-prisen på Tammerfors filmfestival i 2018.

«Suodji (Shelter)»
(2020)

Suodji er en kortfilmatisering av en gammel historie fra Utsjoki, Sápmi, til i dag. Den forteller legenden om hva regissørens slektning, Ovllá-Ivvár Helander, gjorde da den spanske influensaepidemien kom til Utsjok i 1918. Ovllá bestemte seg for å lure døden og ta skjebnen i egne hender.