Utstilling: Remember the Future
Remember The Future viser arbeider av de tre kunstnerne Ingrid Larssen, Inger Blix Kvammen og Solveig Ovanger.
Tre kunstnere fra Nordland, Troms og Finnmark – Norge og Sápmi – har funnet kunstneriske og menneskelige fellesnevnere hos hverandre. De er alle opptatt av tema som liv og overlevelse, hverdagsliv og bærekraft, våre formødres tradisjoner og håndverkspraksis, nomadiske kulturer og tilgjengelige naturressurser. Alle de tre kunstnerne har solid kunnskap med røtter i både norsk og samisk eller kvensk kultur. Samene er urfolket på Nordkalotten, og kvenene er en nasjonal minoritet i Norge.
Utstillingen består av tre-dimensjonale materialbaserte objekter og fotografier og reflekterer rundt begrepene fortid og framtid. Kunstnerne løfter fram dagsaktuelle tema sett i lys av historien. Samtidig settes fokus på formødrenes kunnskap og at håndverk ikke må glemmes og erstattes av masseproduksjon.
Utstillingsåpning torsdag 5. Oktober kl.18.00 på Terminal B. Det blir servering, framføring av skoltesamiske leu´dd av Hanna-Maria Kiprianoff og åpningsord ved Irene Karlsen. Velkommen!
Ingrid Larssen ble utdannet smykkekunstner, senere ble tekstil hennes mest foretrukne materiale. Hun har forsket på og videreutviklet broderiteknikken vaffelsøm som hun syr for hånd på silke og ull. Larssen bruker teknikken når hun former florlette skulpturelle objekter i silkeorganza. Stoffer og garn som hun benytter farges av planter og lav, tang og kråkeboller – det meste høstet i hennes nærmiljø.
Inger Blix Kvammen bruker arkivering av minner som konseptuelt virkemiddel når hun forteller sine historier gjennom objekter og fotografi, – Memory Archives. Blix Kvammen har utviklet egne metoder for bruk av tekstile teknikker som hekling, broderi og vev, i metall i arbeider som ofte omhandler tema relatert til migrasjoner og kulturell utveksling på tvers av grenser og kulturer.
Solveig Ovanger utforsker metoder for konservering og garving av fiskeskinn, – gamle beredningsteknikker overlevert av naturfolk i Sibir og garveteknikker lært av en pensjonert garver hjemme i Norge. Ovanger kombinerer teknikkene på ulike måter i bearbeidelsen av rå skinn fra lokale fiskeslag som torsk, sei og laks. Bruken av fiskeskinn handler om tilhørighet og et liv ved kysten, om rikdommen i havet og muligheter for utnyttelse av et råstoff som i våre dager vanligvis betraktes som avfall.
Remember The Future shows the works of Ingrid Larssen, Inger Blix Kvammen and Solveig Ovanger.
Three artists from Nordland, Troms and Finnmark – Norway and Sápmi – have found artistic and human common denominators in each other. They are all concerned with themes such as life and survival, everyday life and sustainability, the traditions and craft practices of our foremothers, nomadic cultures and available natural resources. All three artists have solid knowledge with roots in both Norwegian and Sami or Kven culture. The Sami are the indigenous people of Northern Scandinavia, and the Kven are a national minority in Norway originated from Finland.
The exhibition consists of three-dimensional material-based objects and photographs and reflects on the concepts of past and future. The artists highlight current topics seen in the light of history. At the same time, the focus is on the foremothers’ knowledge and that craftsmanship must not be forgotten and replaced by mass production.
Exhibition opening 5. October 18.00 with drinks, performance of skolt Sami leu´dd by Hanna Maria Kiprianoff and opening words by Irene Karlsen.
Ingrid Larssen was trained as a jewelry artist in the 1980s, at a time when jewelry was called wearable art. Later, textile became her most preferred material. She has researched and further developed the waffle stitch embroidery technique, which she sews by hand on silk and wool. Larssen uses the technique when she shapes light sculptural objects in silk organza. Fabrics and yarns that she uses are dyed from plants and lichen, seaweed and sea urchins – mostly harvested in her immediate environment.
Inger Blix Kvammen uses the archiving of memories as a conceptual tool when she tells her stories through objects and photography – Memory Archives. Blix Kvammen has developed her own methods for using textile techniques such as crochet, embroidery and weaving, in metal. Her work often deals with themes related to migrations and cultural exchange across borders and cultures.
Solveig Ovanger explores methods for preserving and tanning fish skins – old preparation techniques handed down by indigenous people in Siberia and tanning techniques learned from a retired tanner back home in Norway. Ovanger combines the techniques in different ways in the processing of raw skins from local fish species such as cod, saithe and salmon. The use of fish skins is about belonging to and a life by the coast, about the richness of the sea and the possibilities for utilizing a raw material that these days is usually regarded as waste.
Ingrid Larssen, waffle stitch embroidery technique.
Hemisfære VII, Solveig Ovanger. Foto: Wiktor Stankowiak
BAHKADIR/VARMER, Inger Blix Kvammen